Welke verschillende soorten lag zijn er?


Er zijn drie verschillende soorten lag die op je  Minecraft-server kunnen optreden.
De redenen hiervoor kunnen verschillen, dus als je weet welk type lag je hebt, kan je proberen deze op te lossen

Serververtraging (TPS-vertraging)

Serverlag kan worden gemeten met behulp van de TPS-snelheid. TPS verwijst naar de tikken per seconde en je kunt de TPS van je server krijgen door het / tps commando uit te voeren.
De TPS is het enige type vertraging dat je als servereigenaar kan beheren.

Als de TPS 20 is, werkt je server goed  en hoeft je niets te veranderen. Als de TPS tussen 19,00 en 19,99 ligt, is de vertraging waarschijnlijk niet merkbaar. De meeste servers zitten op deze tps

Als de TPS lager is dan 20 maar hoger dan 18.00, heeft de server dus meer tijd nodig om alle processen af te handelen. Het is echter onwaarschijnlijk dat deze vertraging merkbaar zal zijn en het is meestal veilig om deze tps te negeren. Als je TPS lager is dan 18.00, moet je wel proberen om de  oorzaak van de tps vertraging te achterhalen zodat je de prestaties van je server kan verbeteren.

Als je server een TPS heeft die onder de 16.00 zit, is kan je vertraging zichtbaar kan worden. Het hoeft dus nog niet zichtbaar te zijn bij 16 TPS, maar hoe lager je komt hoe meer je het gaat merken.

Verbindingsvertraging (latentie / ping)

Verbindingsvertraging verwijst naar latentie of ping tussen de client van een speler en je server. Hoe hoger de ping, hoe meer vertraging de speler ervaart. Als een speler een hoge latentie heeft, is  dan kunnen daar twee rederen voor zijn. De eerste is dat de speler een slechte internet verbinding heeft. Dat kan komen door bijv een slechte wifi verbinding. De tweede reden kan zijn is dat de speler op vakantie zit en bijv vanuit Australië probeert in te loggen.
Onze server staan in Duitsland, en zijn dus goed bereikbaar voor alle Europese landen. 

Speler Lag

Speler lag wordt gemeten met FPS of frames per seconde, niet te verwarren met TPS. De FPS meet het vermogen van de computer van de speler om de frames van de game weer te geven en te verwerken. Het heeft dus te maken hoe snel de computer van de speler is, en wat voor videokaart / processor de speler gebruikt of hoeveel programma's hij op de achtergrond heeft draaien. FPS ligt dus puur bij de speler. De prestaties van je server hebben geen invloed op FPS.
Als je een wereld maakt, waar dus bijv. veel animatieblokken in zitten die dicht bij elkaar staan, moet de computer van de speler deze verwerken. Een slechte wereld kan er dus voor zorgen dat de computer van de speler het niet aan kan. Je moet dan denken aan blokken die bewegen (zoals vuur, lava, water,) Maar ook bijv redstone, of alles wat beweegt (automatische machines).

Als een speler een wat oudere computer heeft kan deze altijd gebruik gaan maken van de aangepaste Minecraft client Optifine (https://optifine.net/home).
Dan kan de speler bijv. alle animaties uit zetten, waardoor hij minder FPS lag heeft

 


Was dit antwoord nuttig?
« Terug