Verhelpen van lag veroorzaakt door Entities

  • lag, spigot, bukkit, entity, entities

Een van de grootste oorzaken van lag op een server is het aantal entiteiten. Ongeacht het servertype kunnen entiteiten een groot deel van de lag veroorzaken en alsje  er te veel hebt, kan dit er zelfs voor zorgen dat sommige chunks op de server onbespeelbaar worden. Entiteiten zijn echter een van de belangrijkste onderdelen van Minecraft en worden bijv gebruikt op mob-farms

Voordat je doorgaat met het lezen van deze handleiding, is het wellicht de moeite waard om een Timings-rapport uit te draaien om te zien wat uw vertraging veroorzaakt.
Voor meer informatie over hoe je dit doet, kan je contact op nemen met een van onze support medewerkers.

Wat zijn entities?

Voordat we het hebben over hoe we ze kunnen verwijderen, gaan we eerst uitleggen wat entities zijn.
Er zijn 2 hoofdtypen van entiteiten, Tile (Block) Entiteiten en reguliere Entiteiten (gewoon "Entiteiten" genoemd). Alle vormen van entiteiten zijn in wezen dingen in de game die extra gegevens opslaan.

Tile (Block) entiteiten zijn speciale blokken die extra gegevens opslaan, zoals een chest of redstone-uitvoer

Reguliere entiteiten zijn dingen die de meesten van ons herkennen, zoals mobs en item drops.

Als je geïnteresseerd bent in een lijst van alle entiteiten in minecraft , dan heeft de Minecraft Wiki een pagina voor Block Entities, en een pagina voor reguliere Entiteiten .

Tile (Block) versus reguliere entiteiten

Aangezien Tile entiteiten niet zelfstandig kunnen bewegen en blokken zijn in plaats van fysieke objecten (dat wil zeggen dat ze niet kunnen worden rondgeduwd en altijd worden beïnvloed door de zwaartekracht (zonder een blokupdate)), zullen ze aanzienlijk minder vertraging op je server veroorzaken dan reguliere entiteiten.

Dit is het gemakkelijkst te zien in het geval van Minecarts en hun variant (zoals Minecart-hoppers). Hoewel Minecart Hoppers erg handig zijn om items snel te verplaatsen, veroorzaken ze aanzienlijk meer lag dan alleen het gebruik van een keten van reguliere hoppers.

Tile entiteiten kunnen bovendien "Inactief" worden wanneer ze niet in gebruik zijn (bijvoorbeeld als een Hopper een andere Tile entiteiten erboven heeft, zal deze niet langer actief zijn tenzij deze  naar een blok in zijn gebied zoekt).

De reden waarom we het zo veel over hoppers hebben, is dat Hoppers en kisten samen met mobs de meest talrijke entiteiten ter wereld zijn. Sommige servers kunnen er duizenden in zo'n klein gebied hebben en het is belangrijk om ze te optimaliseren. Met dat in gedachten zijn hier enkele van de gemakkelijkste manieren om de lag veroorzaakt door hoppers (en kisten) te verminderen:

  • Ban Minecart Hoppers / kisten 
    Spelers kunnen nog steeds gewone kisten gebruiken om items op te slaan, en kunnen langere hopperketens gebruiken om items te verplaatsen, hopperblokken veroorzaken veel minder lag dan Minecart-hoppers.
  • Plaats droppers (of ovens) boven open hoppers
    Het lijkt misschien raar, maar hierdoor stopt de hopper met controleren of een item er altijd op is gevallen, waardoor het "inactief" is . De hoeveelheid lag wordt voor een groot deel  veroorzaakt wanneer er geen items worden verplaatst. Het gebruik van ovens moet alleen in oudere versies worden gebruikt. In de nieuwste versie wordt de lag hiermee niet verholpen.

Verwijderen van Entities

Er zijn een  tal van plug-ins die  helpen om lag veroorzaakt door entities te verhelpen en zijn gemakkelijk te gebruiken en snel in te stellen.  ClearLagg is een van de meest voorkomende omdat het handige extra functies biedt waarmee je items kunt beschermen die zijn gevallen door gedode spelers, de mogelijkheid om alleen items op de vloer of mobs te verwijderen, evenals de mogelijkheid om chunks te identificeren die grote hoeveelheden lag veroorzaken, samen met nog veel meer. Als u hulp nodig hebt bij het toevoegen van deze plug-ins aan je server, vraag dan een van onze support medewerker voor hulp

Om lag te voorkomen, kan je ook bepaalde items en entiteiten op een zwarte lijst plaatsen. Met de plug-in BanItem  of Insights kan je items die lag veroorzaken verbieden of limiteren, en heeft zelfs ondersteuning voor permissies zodat je bepaalde, vertrouwde spelers wel toegang tot items kunt geven  Sommige items die we voorstellen te verbieden zijn:

  • Elytra
    om te voorkomen dat spelers nieuwe chunks te snel verkennen waardoor de serrver kan gaan achterlopen bij het maken/laden van de chunks. 
  • Armorstands en itemframes
     Deze items zijn meestal volledig cosmetisch, maar kunnen worden gebruikt om lag-machines of grote hoeveelheden lag te veroorzaken.
  • Mijnkarren (en hun varianten)
     Zoals eerder besproken hebben deze standaard blokalternatieven die kunnen worden gebruikt om veel minder lag te creëren.

Je kan in plaats van entities te gaan limiteren/verbieden, kan je ook gebruik gaan maken van een plugin die de entities gaat stacken zoals Mobstacker
Met deze tool kan je makkelijk zien waar de meeste entities zitten (tile/en normale entities)

Probeer in ieder geval ook de tile entites laag te houden (skuls) en stel een limiet op hoppers/beacons enz



 


Was dit antwoord nuttig?
« Terug